Koiran ikä ja ihmisen ikä - mikä on vanha?

Eilen pahoitin mieleni. Mami oli jättänyt sisävälioveen lapun remonttimiehelle ja Papi luki sen minulle ääneen. Siinä luki seuraavaa:



Olin tyrmistynyt! Minäkö muka koiravanhus?! Minähän olen vasta nuorukainen. Jatkuvasti luullaan pennuksi, kun tuolla kadulla kuljen ja tervehdin ihmisiä kohteliaasti. Juteltiin asiasta Mamin kanssa ja hän selitti, että Hesarissa oli ollut koiran iän muunnin ihmisen iäksi ja se oli antanut seuraavan lukeman minulle: 10 koiran vuotta = 67,8 vuotta.


Tuon laskurin mukaan tyttäreni Bella on 8 vuotta eli 64,3. Sen mukaan hänkin olisi jo lähellä ihmisten eläkeikää, vaikka on minusta vielä ihan pentu. Ärsyttävä penikka, jos suoraan sanon. Bella on vahva kuin norsu ja vie minulta kaikki lelut. Se myös puree tosi kovaa - tai ei onneksi enää nyt, kun hampaita poistettiin siltäkin viime kesänä kerralla 15.



Pakko on myöntää, että joissakin asioissa olen hivenen ikääntyneempi kuin ennen. Silmieni pinnalla on kuin harmaa kalvo. Eläinlääkäri sanoi, ettei se ole kaihia vaan liittyy vanhenemiseen. Mami väittää, että kun iltalenkillä haukun villisikoja, ne ovatkin todellisuudessa roskiksia tai pensaita. Se ei vaan tiedä, että siellä takana on jotain, minkä nyt haistoin.

Kun suussa ei ole hampaita,
kieli putoaa suusta söpösti ulos.

Sitten hampaat. Niitä on jäljellä kolme, kaikki vasemmalla alhaalla. Ilkeä eläinlääkäritäti ihaili upeita hampaitani niin, että kiskoi niitä vuosikaudet matkamuistoiksi, kun kävin moikkaamassa. Siksi en enää halua eläinlääkäriasemalle. No, tuosta johtuen kuitenkin syön ruokanappulat kokonaisena enkä pysty itse pureskelemaan lihaa tai kalaa kuten ennen. Opetin kuitenkin Mamin ja Papin pilkkomaan ruuat minulle suupaloiksi, joten herkuista en jää paitsi.


Kommentit