Isä Matteon jäljillä Italiassa - Don Matteo kausi 9

Kävin toukokuussa reissussa Italiassa. Oltiin ensin reilu viikko mökillä Torino di Sangrossa ja tein siellä normaaleja asioita: kävin baarissa croisantilla, jahtasin villisikoja kylän laidalla sekä haukuin kissoja. Päivisin torkuin kotona, kun Mami ja Papi kävivät rannalla kuumentelemassa itseään.
Tuolla alhaalla on vasemmalla pappila ja
oikealla poliisiasema. Parasta on kuitenkin baari!
Tänne ei saanut mennä pissalle, koska
filmin kuvaajasedät valtasivat pihan.
Sitten lähdimme katsomaan Spoletoon Isä Matteon kuvauspaikkoja. Kotona Suomessa katsomme sitä sarjaa joka ilta. Papi ottaa aina silloin torkut ja minäkin torkun kainalossa. Mami valvoo.
Don Matteo saapui, mutten saanut haistella häntä.
Vankilalinna olikin oikeasti museo. En päässyt sisään.
Papin suosikki "Kekkiini" nousi poliisiautoon monta kertaa.
Kuvausten aikana en saanut haukkua enkä murista.
Paitsi ihan vähän, en voinut vastustaa kiusausta...
Ensimmäisenä iltana Mami kyseli paikan isännältä, mistä kuvauspaikat löytyvät. Ne sijaitsivat ylämäessä vanhan kaupungin keskellä. Sinne oli lyhyt matka ja päätimme tehdä päivälenkin Don Matteon pappilan pihalle. Kuljimme sokkeloisia katuja, pieniä rappusia ja pienten porttikongien lomasta ylös, ylös, ylös... Kun saavuimme sinne, löysimme heti mukavan baarin, jossa Matteo ja ylivääpeli Cecchini käyvät aina kahvilla. Jäimme sinne vesilasilliselle ja naksuille. Ottivatpa Mami ja Papi värijuomaakin lasillisen. Meidät haluttiin mukaan kuvauksiin, joten istuimme baarissa pari tuntia ja Mami haki meille sisältä herkkuja. Yksi auto ajoi pihalle monta kertaa ja sedät kävelivät auton luo uudestaan ja uudestaan.
Vankilalinnan takana oli kaunis maisema, sanoi Mami.

Ensimmäisenä päivänä kävimme pappilan ja poliisiaseman luona. Toisena päivänä menimme vankilalinnaan. Siellä oli pihalla tosi paljon kissoja, joita sain haukkua hetken. Se oli hauskaa! Sen jälkeen etsittiin vielä vanha amfiteatteri, missä yksi jakso kuvattiin. Kävin siellä pissalla aitaa vasten.
Haukuin kovasti, mutta nämä kovanaamat eivät liikahtaneetkaan.
Ison linnan takana oli pitkä silta. Emme menneet sinne,
sillä se johti vain vahtitorniin.

Yövyimme vanhan kaupungin keskustassa viehättävässä hotellissa. Se oli sokkeloinen kuin rottalabyrintti ja eksyin monta kertaa, kun yritin viedä Mamia ja Papia huoneeseen. Kaupunki oli vielä hullumpi - siellä eksyivät kaikki!

Sitten yhtenä iltana minulta paloi hermot! Papin takana olevaan pöytään tuli kaksi jättikokoista vihollista, sellaista saksanpaimenkoiraa. Puhuin niille italiaa ja sanoin kyllä ruman sanankin tai pari - käskin niiden häipyä sinne, missä kissanpissan haju lakkaa tai puren niiltä kuononpään rikki. Eivät uskoneet. Minut piti kantaa pois paikalta, koska muuten olisin näyttänyt niille, mistä suomikoira on tehty... Muuten olin kyllä reissussa ihan rauhallinen!